Compartir FaceBookCompartir TwitterCompartir Google+

Escolars han estat 'diputats per un dia' al Parlament de les Illes Balears

19 de febrero de 2015

Nins i nines han simulat una sessió plenària al Parlament on han reflexionat sobre l'atenció i la importància de l'empatia i la comunicació, gràcies al programa educatiu desenvolupat per Aldeas Infantiles SOS.

Avui matí, els escons de la sala de plens del Parlament de les Illes Balears han estat ocupats per nins i nines educació primària de dos col·legis de Palma (Jesús María i Sa Casa Blanca), que han simulat la celebració d’una sessió amb motiu de la cloenda de la XVII edició del programa educatiu desenvolupat per l’associació Aldeas Infantiles SOS de España, i que enguany s’ha centrat en tres aspectes de l'atenció: l'empatia, l'atenció interior i la global. També han parlat de la importància de la comunicació a l'era de les noves tecnologies. Durant aquest curs escolar 2014-2015, el material educatiu d'Aldeas Infantiles SOS ha arribat a 3.500 col·legis i instituts espanyols, dels quals 4.800 són escolars de primària i 3.800 de secundària de les Illes Balears.

Desenvolupament de la sessió

La sessió s’ha iniciat amb les paraules de la presidenta del Parlament, Margalida Durán, qui ha donat la benvinguda als nins i nines i ha recordat que la cambra autonòmica “és la casa de tots”. També ha agraït als alumnes i als professors la gran feina desenvolupada a les aules per preparar la sessió d’avui i ha felicitat Aldeas Infantiles SOS per la feina que realitza en favor de la infància.

Tot seguit la consellera d'Educació, Cultura i Educació del Govern de les Illes Balears, Núria Riera, també s'ha adreçat als escolars i els ha explicat la importància que té "parlar, escoltar i arribar a acords" per "lluitar entre tots perquè les coses vagin millor". "Això sempre serà possible -ha afegit Riera-, des de la il·lusió i la sinceritat que teniu tots voltros".

La sessió també ha estat presidida per Javier Martín Burillo, vicepresident d'Aldeas Infantiles, qui ha explicat la importància que té l'atenció per als nins i nines i les diferents modalitats que existeixen. "Una atenció que no a tots els països del món és igual", i que  serveix per l'autoconeixement de cada un dels nins, "de les vostres capacitats i dels vostres límits".  També ha fet notar la rellevància de l'atenció social: l'empatia, "la qual és necessària per ajudar als companys; és com un mirall", l'ha descrita Martín. També ha afegit que l'atenció "no es compra ni es ven, es regala".

Intervenció dels alumnes

A continuació, conduïts per la directora de comunicació d’Aldeas Infantiles, Gracia Escudero, s’ha procedit a les intervencions des de la tribuna de quatre portaveus dels col·legis representats, que han explicat i defensat les conclusions del seus cursos pel que fa al valor treballat a l’escola: l'atenció.

Els encarregats de donar veu a les idees dels alumnes del col·legi Sa Casa Blanca han estat: Joel Cánovas, qui ha enumerat una sèrie d'idees que la seva classe ha tengut per millorar aquest valor i, una vegada posades en pràctica serveixen "per millorar les notes" i perquè els "pares i professors estiguin molt orgullosos"; i Alaiza Alfaro qui ha destacat que "les noves tecnologies obrin grans possibilitats de comunicació". Però "un mal ús d'aquesta tecnologia fa que es desviï l'atenció a altres aspectes", ha afirmat. A més, ha dit que "creim que és molt important centrar l'atenció en la comunicació real, front a front, una rialla, una expressió, poden comunicar més que les paraules escrites".

Per la seva part, del col·legi Jesús María, han parlat des de la tribuna, Nicolau Fuster qui ha considerat, pel que fa a l'empatia, que "el fet de poder posar-se en el lloc de l'altre, et fa descobrir la màgia de la ment humana" i Ana María Saobu qui ha pogut posar en pràctica algunes tècniques per centrar l'atenció a la classe. "A nosaltres ens agrada fer respiracions per tranquilitzarmos, meditar escoltant música i fer exercicis de tornada a la calma quan acabam les sessions d'Educació Física a l'escola".

Les diputades Ana María Aguiló, Margalida Prohens, María José Bauzà, Conxa Obrador i Fina Santiago han adreçat unes paraules als escolars per explicar les tasques parlamentàries que desenvolupen i, alhora, els hi han agraït la feina realitzada per ells i pels seus professors per preparar els continguts del plenari d’avui. A la sessió plenària infantil, també hi eren presents Joana Barceló, secretària segona de la Mesa del Parlament, Maria Salom, diputada i presidenta del Consell de Mallorca, Apol·lònia Socias, directora general de Família i Menors del Govern balear i Maria Garrido, directora de l'Oficina de Defensa dels Drets del Menor del Govern balear.

Tots els nins portaveus han pogut exposar una sèrie de propòsits als qualss'han compromès per millorar l'atenció i assolir, així, una societat millor. A continuació,  han procedit a dipositar el vot a una urna per elegir la proposta que més els ha agradat.

Votacions

La presidenta del Parlament ha estat l'encarregada d'anunciar el resultat de la votació infantil. Els compromisos dels valors que han resultat elegits han estat cinc, la qual cosa ha suposat una gran pluralitat d'opcions, per aquest ordre:

- Proposam jugar a casa amb la família a cercar les diferències, jocs de taula i altres coses, per treballar l'atenció global (9 vots).

- No deixar que altres coses ens distreguin quan feim feina (8 vots).

- Ens comprometen a fer un bon ús de les noves tecnologies, no jugarem cada dia amb els mòbils, play station. Primer farem les nostres feines (8 vots).

- Reflexionar els nostres fets i actuacions, tant lo bo com lo dolent, per tal de poder anar millorant cada dia (7 vots).

- Proposam ajudar als altres quan estan tristos i escoltar el que els preocupa i fa sentir malament (7vots).

Finalment, i per concloure l'acte, la presidenta Durán ha expressat la satisfacció pel contingut dels compromisos guanyadors i ha donat l’enhorabona pel desenvolupament de tota la sessió la qual ha qualificat descrita com a "la més enriquidora de tot l'any".

Més informació ...